Kruszywo do betonu – kilka ważnych prawd
Klasyfikacja kruszyw z betonu
Jakaś część z nas doskonale wie o tym, że kruszywo do betonu powiązane jest z klasą betonu, czyli istnieje opcja B15, B20 i B25, a one są rzecz jasna tymi zaliczanymi do standardowych. Wiele znaczy też i to, że standard oznacza wymogi odnośnie tego jak twardym ma być żwir. Takowy jest tłuczniem ze skały i jeśli beton ma być mocnym to pewne rodzaje skał już na wstępie odpadają, bo mają zbyt niską odporność na ściskanie. Prawdę tę doskonale znają eksperci zatrudniani w betoniarniach i jeśli chodzi o zamówienia to ściśle trzymają się receptur, bo od tego zależy reputacja firmy, w której to są zatrudniani, a pierwsza większa pomyłka może nawet skutkować zwolnieniem dyscyplinarnym.
Pozyskiwanie kruszywa z betonu
Nie trzeba dwa razy tłumaczyć tego, że żwir do betonu lub ten tłuczeń żużlowy pozyskuje się w kamieniołomach i może on być nawet pewnego typu odpadem po produkcji granitowej kostki brukowej lub płyt granitowych. Tego typu tłuczeń się nie marnuje i dość często robi się z takiego beton lub nawet te parkingi wysypywane żwirem. Kruszywa można też pozyskiwać w sposób ciekawie wyglądający, czyli kruszyć granit za pomocą materiałów wybuchowych. Metoda ta nie wszędzie jest wybitnie popularną, bo za jej pomocą dochodzi się często do złóż jakiegoś surowca, a tłuczeń żużlowy lub kruszywo na beton to wstępnie odpad odprowadzany za pomocą przenośników taśmowych. Z nim trzeba coś zrobić rzecz jasna, bo nie może być tak, że czegoś w tym stylu przybywa jedynie na jakimś składowisku przy czynnej kopalni. Tworzenie z tej części urobku parkingów z tłucznia lub betonu wydaje się być logicznym posunięciem, bo żwir znika i pojawia się pod postacią różnorodnych konstrukcji z betonu, które to wyjątkowo często powstają dość blisko miejsca wydobycia. Tak dzieje się ze względu na to, że żwir jest tani i masywny. Powszechna dostępność to także jego bardzo ważny plus i właśnie dlatego transportowanie jego na znaczne odległości nie jest opłacalne w sensie finansowym.
Transport kruszywa
Wielu z nas doskonale wie o tym, że żwir jest masywny, bo to kruszywo do betonu dostępne niemal powszechnie i dlatego jego transport to zazwyczaj przejechanie z takowym tych kilkudziesięciu kilometrów wywrotką. Trafiają się też transporty na bardziej imponującą odległość, ale są one powiązane z tym, że spory most musi powstać gdzieś daleko od rejonu, w którym to powszechnie występuje granit. Inwestycje tego rodzaju raz na jakiś czas się trafiają gdzieś w świecie, bo trzeba wybudować most z betonu, po to by połączyć dwa brzegi rzeki i to w miejscu, w którym brak odpowiedniego żwiru. Właśnie tam może nie być takiego kruszywa, albo jeśli jest to nie spełnia ono wymogów powiązanych z odpornością na ściskanie. Dlatego też ten transport żwiru na większą odległość staje się koniecznością, choć nawet w tych przypadkach szuka się opcji prostej, czyli transportowanie za pomocą aut dostawczych zastępuje się barkami, które poruszają się z nurtem rzeki, po to by przetransportowanie każdej tony kruszywa na dystansie stu kilometrów wyszło jak najtaniej. Kombinowanie tego typu ma sens ekonomiczny, choć najczęściej się nie kombinuje.
Standardy wykonania kruszywa z betonu
Prawdą jest też i to, że żwir, którego to używa się do produkcji betonu tylko czasami musi spełniać jakieś wysokie wymogi, bo najczęściej z takiego betonu wytwarza się typowe konstrukcje, czyli coś takiego jak taras tuz przy domu lub statystyczny dom rodzinny z powielanego projektu. Ten rodzaj betonu pochodzi z betoniarni i wytwarza się go co dzień. Prosto wygląda też jego klasyfikowanie i co równie istotne niewiele on kosztuje w przeliczeniu na każdy metr sześcienny. Tak jest ze względu na to, że kruszywo do betonu w przypadku tych najbardziej typowych projektów budowlanych nie musi znieść tysięcy kilopaskali nacisku. Takowy się nie pojawia w przypadku zwyczajnego domu rodzinnego, który ma dwie kondygnacje plus jedno użytkowe poddasze. Nie mniej jednak kruszywa i tak się poddaje pewnego rodzaju badaniom, bo raz na jakiś czas dodatkowy czynnik sprawia, że granit jest zbyt kruchy.
Badania kruszyw
Obecnie standardem jest rzecz jasna to, że kruszywo do betonu się bada i co równie istotne te badania są bardzo ważnymi, choć też swoje kosztują i w skali roku laboratoria maja określony z góry budżet na ten cel. Oznacza to jakąś narzuconą częstotliwość badań, ale wszystko może się zmienić gdy nagle bez wyraźnych przyczyn fundamenty domów na jednym z osiedli zaczną pękać. W takich przypadkach grunt może być dostatecznie stabilnym, a domy może łączyć jedynie to, że beton do ich postawienia dostarczyła jedna betoniarnia zaliczana do lokalnych i to na przestrzeni dwóch lat kalendarzowych. Wydarzenia tego rodzaju powiązane są ze śledztwem i z badaniami na większą skalę.
Jestem ekspertem od urządzania domów, który pomaga ludziom odnaleźć swój styl i realizować swoje marzenia o idealnym domu. Znam się na kolorystyce, wystroju, meblarstwie, a także sztuce aranżacji wnętrz. Każdy projekt jest niepowtarzalny i zawsze dostosowany do potrzeb i gustu klienta.