Kruszywo do betonu – kilka ważnych prawd

Kruszywo do betonu – kilka ważnych prawd

Klasyfikacja kruszyw z betonu

Jakaś część z nas doskonale wie o tym, że kruszywo do betonu powiązane jest z klasą betonu, czyli istnieje opcja B15, B20 i B25, a one są rzecz jasna tymi zaliczanymi do standardowych. Wiele znaczy też i to, że standard oznacza wymogi odnośnie tego jak twardym ma być żwir. Takowy jest tłuczniem ze skały i jeśli beton ma być mocnym to pewne rodzaje skał już na wstępie odpadają, bo mają zbyt niską odporność na ściskanie. Prawdę tę doskonale znają eksperci zatrudniani w betoniarniach i jeśli chodzi o zamówienia to ściśle trzymają się receptur, bo od tego zależy reputacja firmy, w której to są zatrudniani, a pierwsza większa pomyłka może nawet skutkować zwolnieniem dyscyplinarnym.

Pozyskiwanie kruszywa z betonu

Nie trzeba dwa razy tłumaczyć tego, że żwir do betonu lub ten tłuczeń żużlowy pozyskuje się w kamieniołomach i może on być nawet pewnego typu odpadem po produkcji granitowej kostki brukowej lub płyt granitowych. Tego typu tłuczeń się nie marnuje i dość często robi się z takiego beton lub nawet te parkingi wysypywane żwirem. Kruszywa można też pozyskiwać w sposób ciekawie wyglądający, czyli kruszyć granit za pomocą materiałów wybuchowych. Metoda ta nie wszędzie jest wybitnie popularną, bo za jej pomocą dochodzi się często do złóż jakiegoś surowca, a tłuczeń żużlowy lub kruszywo na beton to wstępnie odpad odprowadzany za pomocą przenośników taśmowych. Z nim trzeba coś zrobić rzecz jasna, bo nie może być tak, że czegoś w tym stylu przybywa jedynie na jakimś składowisku przy czynnej kopalni. Tworzenie z tej części urobku parkingów z tłucznia lub betonu wydaje się być logicznym posunięciem, bo żwir znika i pojawia się pod postacią różnorodnych konstrukcji z betonu, które to wyjątkowo często powstają dość blisko miejsca wydobycia. Tak dzieje się ze względu na to, że żwir jest tani i masywny. Powszechna dostępność to także jego bardzo ważny plus i właśnie dlatego transportowanie jego na znaczne odległości nie jest opłacalne w sensie finansowym.

Polecamy również  Czarny zlewozmywak - jak dbać o jego wygląd i czystość?

Transport kruszywa

Wielu z nas doskonale wie o tym, że żwir jest masywny, bo to kruszywo do betonu dostępne niemal powszechnie i dlatego jego transport to zazwyczaj przejechanie z takowym tych kilkudziesięciu kilometrów wywrotką. Trafiają się też transporty na bardziej imponującą odległość, ale są one powiązane z tym, że spory most musi powstać gdzieś daleko od rejonu, w którym to powszechnie występuje granit. Inwestycje tego rodzaju raz na jakiś czas się trafiają gdzieś w świecie, bo trzeba wybudować most z betonu, po to by połączyć dwa brzegi rzeki i to w miejscu, w którym brak odpowiedniego żwiru. Właśnie tam może nie być takiego kruszywa, albo jeśli jest to nie spełnia ono wymogów powiązanych z odpornością na ściskanie. Dlatego też ten transport żwiru na większą odległość staje się koniecznością, choć nawet w tych przypadkach szuka się opcji prostej, czyli transportowanie za pomocą aut dostawczych zastępuje się barkami, które poruszają się z nurtem rzeki, po to by przetransportowanie każdej tony kruszywa na dystansie stu kilometrów wyszło jak najtaniej. Kombinowanie tego typu ma sens ekonomiczny, choć najczęściej się nie kombinuje.

Standardy wykonania kruszywa z betonu

Prawdą jest też i to, że żwir, którego to używa się do produkcji betonu tylko czasami musi spełniać jakieś wysokie wymogi, bo najczęściej z takiego betonu wytwarza się typowe konstrukcje, czyli coś takiego jak taras tuz przy domu lub statystyczny dom rodzinny z powielanego projektu. Ten rodzaj betonu pochodzi z betoniarni i wytwarza się go co dzień. Prosto wygląda też jego klasyfikowanie i co równie istotne niewiele on kosztuje w przeliczeniu na każdy metr sześcienny. Tak jest ze względu na to, że kruszywo do betonu w przypadku tych najbardziej typowych projektów budowlanych nie musi znieść tysięcy kilopaskali nacisku. Takowy się nie pojawia w przypadku zwyczajnego domu rodzinnego, który ma dwie kondygnacje plus jedno użytkowe poddasze. Nie mniej jednak kruszywa i tak się poddaje pewnego rodzaju badaniom, bo raz na jakiś czas dodatkowy czynnik sprawia, że granit jest zbyt kruchy.

Polecamy również  Opaska wokół domu z płyt chodnikowych - dlaczego warto?

Badania kruszyw

Obecnie standardem jest rzecz jasna to, że kruszywo do betonu się bada i co równie istotne te badania są bardzo ważnymi, choć też swoje kosztują i w skali roku laboratoria maja określony z góry budżet na ten cel. Oznacza to jakąś narzuconą częstotliwość badań, ale wszystko może się zmienić gdy nagle bez wyraźnych przyczyn fundamenty domów na jednym z osiedli zaczną pękać. W takich przypadkach grunt może być dostatecznie stabilnym, a domy może łączyć jedynie to, że beton do ich postawienia dostarczyła jedna betoniarnia zaliczana do lokalnych i to na przestrzeni dwóch lat kalendarzowych. Wydarzenia tego rodzaju powiązane są ze śledztwem i z badaniami na większą skalę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *